دسته‌بندی نشده

مزیت منابع نوری LED نسبت به منابع نور قدیمی

منابع نوری LED به عنوان چشم‌اندازی جهت تامین روشنایی مصنوعی، هر روز در حال گسترش و توسعه هستند. این منابع جایگزین مناسبی برای منابع نوری سنتی با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد آن و به خصوص صرفه‌جویی در مصرف انرژی هم هستند.

دستیابی به فناوری‌های جدید نیاز به انجام تست‌ها و وضع استاندارد‌های جدید دارد. از دیدگاه دولت‌ها، استاندارد‌ها و لزوم رعایت آن با اطمینان از ایمنی عمومی، نشان از توجه به حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، مسایل زیست محیطی و مصرف انرژی دارد. یکی دیگر از ویژگی های مهم LEDها عمر بسیار بالای آن می باشد.

 

) طول عمر بالای منابع نوری ال ای دی

تا قبل از ظهور لامپ‌ های LED بالاترین طول عمر ثبت شده برای منابع نوری، بسیار پایین تر از طول عمر متوسط منابع نوری LED بود. طول عمر این منابع نوری به عنوان برترین ویژگی آن به شمار می آمد. این میزان تا حدود ۱۰۰ هزار ساعت نیز می‌رسد. در واقع این مدت زمان با درنظر گرفتن کارکرد روزانه ۸ ساعت، به بیش از ۱۰ سال خواهد رسید. برای دستیابی به این طول عمر توجه به نکات زیر از اهمیت فراوانی برخوردار است:

  •  گرما
  •  نوسان برق
  • رطوبت

) بهره‌‌وری بالا و مصرف انرژی بسیار پایین

منابع نوری LED حدود ۸۰ درصد از انرژی دریافتی را به نور تبدیل می نمایند. این منابع نوری حدود ۲۰ درصد از انرژی دریافتی را به صورت گرما از دست می‌دهند. به همین دلیل استفاده از این منابع نوری در اکثر پروژه ها از توجیه خوبی برخوردار است. به طور مثال در یک تونل بین شهری، اگر ۱۰۰ عدد چراغ پروژکتور ۲۵۰ وات بخار سدیم استفاده شود، مصرف انرژی بخش روشنایی حدود ۲۸ کیلووات خواهد بود. در حالیکه در همین تونل با جایگزینی چراغ های LED استاندارد، علاوه بر بهره گیری از مزایای بسیار زیاد این منابع نوری، مصرف برق تا حدود ۱۴ کیلووات کاهش پیدا خواهد کرد.

 

۳) سازگاری بیشتر منابع نوری LED با محیط زیستمنابع نوری LED عاری از هرگونه مواد شیمیایی سمی هستند، در صورتی که اکثر منابع نوری سنتی دارای جیوه بوده و برای محیط زیست بسیار خطرناک است. این منابع نوری قابل بازیافت بوده و استفاده از آن قدم بزرگی در جهت حفظ محیط زیست است.
این منابع نوری بدلیل عدم تولید اشعه UV، روی پوست بدن تاثیر منفی ندارند. همچنین در گالری‌ ها و اماکن تاریخی مانند موزه‌ ها که جلوگیری از تخریب آثار از اهمیت فراوانی برخوردار است، استفاده از چراغ های LED به دلیل عدم تولید اشعه های مخرب، پیشنهاد می‌ گردد                                                                                      .
استفاده از چراغ‌های LED در فضای باز مانند پارکها و تونلها و خیابانها نیز بدلیل عدم تولید UV باعث عدم جذب حشرات می شود. درنتیجه علاوه بر تاثیر مثبت روی سیکل زندگی طبیعی حشرات، باعث کمتر آلوده شدن سطح چراغ و راندمان ماندگار نیز می‌گردد.

۴) کیفیت و دوام بالاتر منابع نوری LED

منابع نوری LED از قطعات الکترونیکی و با دوام ساخته شده و قطعات مکانیکی ندارند به همین دلیل استفاده از این منابع نوری در فضا‌ی آزاد و در شرایط سخت محیطی و محیط‌ های با لرزش و تکان زیاد و همچنین مناطقی مانند تونل، خیابان، سالن های ورزشی و برج های نوری که شرایط تعمیر و نگهداری سخت و هزینه بر است، بسیار مناسب است.

۵) پخش نور های مختلف در منابع نوری LED

این چراغ‌ها به دلیل استفاده از لنزهای مختلف قابلیت تغییر پخش نور با توجه به انواع کاربری را دارند. به عنوان مثال در منطقه ورودی تونل که نیاز به شدت روشنایی بسیار بالایی وجود دارد، لنز های با پخش نور متمرکز و در مناطق میانی همان چراغ با پخش نور خیابانی یا باز پیشنهاد می گردد.

۶) قابلیت کنترل منبع نوری LED

در برخی چراغ‌ های LED با توجه به قابلیت استفاده از درایور های الکترونیکی DALI یا ۱-۱۰V، علاوه بر امکان خاموش و روشن شدن، قابلیت کنترل تک تک چراغ ها و یا کنترل گروهی بصورت دستی یا اتوماتیک (سنسور) با توجه به نیاز و تنظیم سطح روشنایی با دیم کردن چراغ‌ ها وجود دارد. این قابلیت باعث صرفه‌ جویی بسیار زیاد در مصرف انرژی الکتریکی می شود. همچنین تطابق میزان شدت روشنایی باتوجه به استاندارد وجود دارد.

۷) قابلیت کارکرد در دمای پایین

دمای پایین زیر صفر برای منابع نوری فلورسنتی و HID سنتی، یک چالش بزرگ محسوب می شود. همچنین راندمان نوری آن را نیز به شدت کاهش می‌ دهد. برخلاف منابع نوری سنتی، منابع نوری LED کارکرد مناسبی در دمای سرد زمستان دارند.  رنج کارکرد دمایی بیشتری نیز در این منابع نوری نسبت به سایر منابع نوری وجود دارد. به عنوان مثال در معابر و راه ها و تونل های بین شهری و جاده های کوهستانی و برفگیر، این قابلیت امکان تامین روشنایی استاندارد و مداوم در سرمای زمستان را تضمین خواهد نمود.

۸) خاموش و روشن شدن در منابع نوری ال ای دی

منابع نوری LED بلافاصله بعد از اعمال جریان روشن می‌ شوند. این موضوع برای بخش‌ های زیربنایی که تداوم روشنایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌ باشد بسیار قابل اهمیت است. همچنین این منابع نوری می‌ توانند به دفعات خاموش و روشن شوند. بدون آنکه تاثیر منفی در طول عمر این منابع بوجود آید. در صورتی که خاموش و روشن شدن مجدد منابع نوری سنتی معمولا زمان بر هستند. این موضوع همچنین بر روی طول عمر این منابع نیز تاثیر منفی می‌ گذارد.

۹) ولتاژ تغذیه ایمن در منبع نوری ال ای دی

تغذیه این منابع نوری با ولتاژ پایین و ایمن انجام می شود. این امر علاوه بر تامین امنیت لازم در بهره برداری، قابلیت استفاده از برخی منابع تامین انرژی تجدید پذیر مانند پنل‌های فتوولتائیک را در شرایط خاص ایجاد می‌کند.

۱۰) اثر استروبوسکوپیک منابع نوری LED

در منابع نوری سنتی و با استفاده از بالاست‌های مغناطیسی  بدلیل یکسان بودن فرکانس روشن و خاموش شدن منابع نوری با فرکانس برق شهر، در بسیاری از موتورهای الکتریکی و چرخ های دوار، خطای دید ایجاد شده و بصورت ثابت بنظر می‌رسد که این امر باعث ایجاد خطرات فراوان خواهد شد. بدلیل استفاده از فرکانس‌های چند ده کیلوهرتز در بالاست‌های الکترونیکی و درایور‌ها، این اثر خنثی شده و امنیت در بهره‌ برداری و کار را افزایش می‌ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.