دسته‌بندی نشده

کلید و پریز و جایگاه آن در دکوراسیون داخلی

کلید و پریز از جمله اصلی ترین المان ها در برقکاری ساختمان هستند که نه تنها از نظر کاربرد بلکه از نظر دکوراسیون داخلی نیز مورد توجه و اهمیت قرار می گیرند. این عناصر کوچک در ابعاد و طرح های مختلف به بازار عرضه می شوند و قرار گرفتن آنها بر روی دیوار با انواع پوشش ها نظیر کاغذ دیواری، رنگ، پانل های چوبی و … نمایی بسیار جذاب و منحصر بفرد به فضای خانه می بخشد.

کلید و پریز جز کوچیک­ترین اجزا در طراحی دکوراسیون داخلی منزل است. که با همین اندازه کوچک جز ضرورتی اجزا به حساب می آید و علاوه بر آن نقش مهمی در زیبایی دکوراسیون منزل دارد.
علاوه بر تاثیر ظاهری کلید و پریز، نحوه طراحی و ساخت سیستم برق با امنیت بالا و محل قرار گیری آن در نقاط مختلف منزل بر افزایش راحتی و کیفیت زندگی ما تاثیر گذار است. به طور مثال قرار­گیری پریز برق در آشپزخانه برای استفاده از وسایل برقی و یا محل قرار­گیری در اتاق خواب و یا اتاق نشیمن برای شارژ کردن گوشی و لپ تاب بسیار مهم است.
شاید کلید و پریز جزکوچیک­ترین اجزا به حساب آید؛ اما در افزایش کیفیت زندگی نقش مهمی دارد .چه برای مصارف خانگی و چه مصارف صنعتی می توانید تنوعی زیادی از طرح و رنگ های مختلف کلید و پریز را در فروشگاه اینترنتی مستر فازمتر تهیه نمایید.
با توجه به گسترده بودن میزان کاربرد این کالا، بسیار اهمیت دارد که از لحاظ اقتصادی دارای قیمتی مناسب و بصرفه داشته باشد. تا متقاضیان بتوانند در تعداد انبوه آن را با هزینه ای قابل قبول خریداری نمایند .

کلید و پریز را بیشتر بشناسیم

کلید و پریز یکی از ابزار های کنترل جریان برق هستند. از نظر نوع و کاربردشان انواع مختلفی دارند .
کلید ابزار قطع و وصل جریان الکتریکی در مدارهای الکتریکی است .یکی از پرکاربردترین کلید ها کلید مکانیکی است که با نیروی دست انسان کار می کند . کلید های خودکار مثل کلید های نوری نوعی دیگری از کلید ها محسوب می شوند .

پریز وسیله ای است که برای اتصال انواع لوازم الکتریکی به شبکه برق استفاده می شود .پریزها دارای انواع سه فاز و تکفاز هستند که خود آن ها بسته به نوع حفاظت متنوع هستند برخی دارای اتصال به زمین (ارت)و برخی دیگر بدون اتصال هستند.

انواع مختلف کلید و پریز

کلید

  • کلید تک پل : نوعی کلید است که با آن فقط قدرت کنترل یک مصرف کننده از یک نقطه را داریم .
  • کلید دو پل : کلیدی است که با آن قدرت قطع و وصل دو مصرف کننده را از یک نقطه داریم .
  • کلید تبدیل : این نوع کلید به ما قدرت کنترل یک مصرف کننده را از دو نقطه می دهد .
  • کلید صلیبی : از این کلید برای کنترل یک گروه مصرف کننده از چند نقطه استفاده می شود .
  • کلید دیمر: در مکان هایی که میزان نور باید یکنواخت باشد کاربرد دارد. این کلیدها شدت نور را تنظیم و کم یا زیاد می کنند.

پریز

  • پریز ثابت :که قسمتی است که با سیم کشی ثابت نصب میگردد.
  • دوشاخه: که قسمتی است که به هادی یا بند قابل انعطاف لوازم برقی یا بند قابل انعطاف پریز دستی متصل میشود.
  • پریز چند راه :یک دستگاه پریز است که بیش از یک محل برای اتصال دو شاخه داشته باشد.

از انواع دیگر کلید و پریز می توان به کلید و پریز بارانی اشاره نمود که از کلید و پریز بارانی در محیط های مرطوب و محیطی که علاوه بر وجود نم،دیوارها و کف ها برای نظافت معمولا با آب تحت فشار شسته می شود استفاده شود . کلید و پریز های بارانی معمولا دارای در پوش می باشد .

بهترین محل قرار گرفتن پریز در دکوراسیون منزل

محل قرار گرفتن پریز ها در منزل با توجه به کاربرد های مختلف هر فضا می تواند متفاوت باشد اما معمولا در تمام فضای خانه از آشپزخانه گرفته تا اتاق های خواب برای افزایش راحتی تعدادی پریز باید وجود داشته باشد .

پریز در اتاق نشیمن

اتاق نشیمن فضایی است که همه افراد خانواده بخش زیادی از وقت خود را در آن می گذرانند . در کنار مبلمان لازم است که حداقل یک تا سه تا پریز برای وصل کردن شارژر لپ تاب و گوشی و همچنین برای وصل کردن تلفن بی سیم وجود داشته باشد. علاوه بر این باید پریز برای وصل کردن محافظ تلویزیون و یا اگر آباژور ایستاده یا رومیزی دارید در نظر گرفته شود .

پریز در اتاق خواب

یکی از وسایل روشنایی که در همه اتاق خواب ها وجود دارد چراغ خواب ها هستند . معمولا یک یا دوتا چراغ خواب در کنار تخت قرار می گیرد که نیاز به پریز برای روشن شدن دارند .
اما به غیر از این مورد فراموش نکنید که برای شارژ کردن تلفن همراه و یا لپ تاب به پریز برق اضافه نیاز خواهید داشت و نزدیک بودن این پریز ها به تخت خواب و دسترسی راحت به آن ها کاربرد پریز ها را ساده تر خواهد کرد.

پریز درآشپزخانه

تعداد وسایل برقی که در آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد  بیشتر از همه فضاهای منزل است و باید حتما پریز ها در آشپزخانه جاگیری مناسبی داشته باشند .
به غیر از پریز های اصلی که لوازم برقی ثابت مانند یخچال و ماشین لباسشویی و چای ساز به آن متصل هستند، باید پریز های اضافه ای برای استفاده از لوازمی مانند غذا ساز، مخلوط کن و غیره نیز وجود داشته باشد. و بیشتر از تعداد پریزها جاگیری آن در آشپزخانه اهمیت بیشتری دارد .

پریز در سرویس بهداشتی

حمام و دستشویی از مکان هایی در منزل است که برای نصب پریز برق باید دقت بیشتری به خرج داد چون در این مکان جریان آب و برق در کنار هم قراردارد . به هیچ عنوان نباید پریز ها در معرض تماس با آب قرار داشته باشند. به همین دلیل لازم است که پریز های برق در سرویس بهداشتی در ارتفاع بالاتری از روشویی قرار داده شوند.
هم چنین لازم است که حتما از پریز های درب دار و محافظ دار برای این مکان ها استفاده کنید.

نکات اجرایی مهم برای نصب کلید و پریز

  • مدارهای روشنایی، پریز برق، تلفن، آنتن، دربازکن، زنگ اخبار و مدارات شبکه و سیستمهای دیگر (در صورت وجود) بطور مجزا و مستقل لوله-گذاری شود.
  • مسیر سیم کشی ساختمان نباید از میان ستونهای ساختمان باشد و همچنین نباید کلید و پریز یا چراغ دیواری را بر روی ستون نصب کرد.
  • در پریز تکفاز سیم فاز در سمت راست و سیم نول در سمت چپ فردی که روبه روی پریز قرار می گیرد نصب می شود .
  • محل نصب کلید و پریز و مانند آن ، در محل هایی  که کاشی کاری می شود باید به گونه ای باشد که هر کدام از این لوازم در مرکز یک کاشی قرار گیرد .
  • ارتفاع نصب کلیدها و پریزها در سرویس ها و آشپزخانه ۱۰/۱ از کف تمام شده و ۲ عدد پریز در آشپزخانه جهت لباسشویی و ظرفشویی در ارتفاع ۶۵ سانتی متر و یک عدد پریز در ارتفاع ۳۰ سانتی متر جهت اجاق گاز دور از لوله فاضلاب و آب نصب شود و به تعداد کافی نیز پریز در ارتفاع ۱۰/۱ در آشپزخانه نصب شود .
  • در محل نصب هود یک عدد پریز در ارتفاع ۱۷۰ سانتی متری نصب می شود .
  • فاصله کلید و پریز از شیر گاز حداقل ۵۰ سانتی متر می باشد به شرط اینکه پریز در بالای شیر گاز نصب شود . چنانچه پریز در سمت راست یا چپ یا زیر شیر گاز نصب شده باشد رعایت فاصله حداقل ۱۰ سانتی متر کافی است .
  • ارتفاع نصب پریزها در اتاقها و پذیرایی ۳۰ سانتی متر از کف تمام شده می باشد .
  • ارتفاع کلید و پریز در راه پله و زیرزمین و پیلوت و حیاط ۱۰/۱ از کف تمام شده می باشد .
  • تمامی پریزهای نصب شده در پیلوت – حیاط – زیرزمین – پارکینگ – سرویس ها – آشپزخانه و پشت بام از نوع بارانی می باشند .
  • در مکان های مرطوب (پارکینگ، حیاط، دستشویی، تراس، پشت بام، پاسیو و …) از پریز ارت دار و درب دار استفاده شود.

  • کلام آخر
  • در گذشته کلید و پریزها تنوع کمی داشتند، شکل های شان ساده بود و طیف های رنگی کمی را در بر می گرفتند، اما امروزه تنوع بسیار خوبی در طراحی کلید ها و پریز ها داریم که به راحتی می توانیم شکل و رنگ دلخواه انواع کلید و پریز مورد استفاده را با دکوراسیون منزل مان هماهنگ کنیم.
  • فروشگاه اینترنتی رعد الکتریک بزرگترین مرجع در حوزه کالای برق ساختمان به صورت فروش عمده و خرده فروشی با تنوع بالایی از کلید و پریز در طرح ها و رنگ های مختلفی همراه شما برای زیبایی بخشیدن به دکوراسیون منزل­تان است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.