دسته‌بندی نشده

طراحی روشنایی داخل ساختمان

روشنایی داخلی، خانه را به جایی برای لذت بردن تبدیل می کند. وجود آن می تواند طراحی داخلی و معماری را تقویت می کند. نور باید طوری طراحی شود که منعکس کننده حس زنده بودن و زندگی باشد. یک خانه می تواند با داشتن زیباترین طراحی داخلی و معماری خیره کننده، در نور نامناسب؛ به یک خانه بی روح تبدیل شود.

روشنایی ساختمان

نورپردازی بر نحوه احساس مردم از بودن در یک فضای تأثیر می گذارد. بنابراین یاد گرفتن درست آن ضروری است. برای کمک به شما، ما چند مورد از مبانی طراحی نورپردازی مسکونی را در اینجا آورده ایم:

لازم است روشنایی – طبیعی و مصنوعی – از ابتدا در نظر گرفته شود. هرچه زودتر آن را به برنامه طراحی ساختمان خود اضافه کنید، مکمل طراحی داخلی و معماری برای ایجاد فضای مورد نیاز شما خواهد بود.

طراحی روشنایی ساختمان

نکته اصلی روشنایی داخلی، کیفیت نور و نحوه اتصال آن با سطوح مختلف است. از آنجا که نور به خودی خود غیرقابل مشاهده است، افراد را دچار یک اشتباه معمول می کند که در آن؛ به جای کیفیت نوری که منتشر می شود، توجه اصلی به سمت سخت افزار یا طراحی لامپ می رود. به عنوان مثال ممکن است بخاطر شیک بنظر رسیدن، یک لوستر انتخاب شود. اما واقعاً به چه میزان فضا را روشن می کند؟ لازم است که عملکرد هر فضا را به صورت جداگانه مرور کنید.

  • مشخص کنید که چه سطحی باید دیده و روشن شود.
  • در زمانهای مختلف روز چه ترکیبی لازم است.

روشنایی منزل مسکونی

از ایجاد بار اضافه برای سقف با چراغهای روشنایی خودداری کنید، آنها فقط کف را روشن می کنند. شما می توانید با لایه بندی نور با نور های تاکیدی و نورپردازی مکان های مهم، با حداقل نورپردازی کارتان به بهترین شکل انجام می شود. لایه های مختلف نور شامل موارد زیر است:

  • روشنایی محیط : سطح پایه ای از نور تابعی (مانند چراغ های روشنایی)
  • روشنایی خاص : برجسته کردن ویژگی های کلیدی اتاق و یا نمود دادن به جزئیات
  • روشنایی مدل : آویزهای تزئینی، لامپهای جدول و کف، چراغهای دیواری و غیره

تشکیل یک ترکیب با این لایه های نور، که شامل کنتراست و درام می باشد، خانه ای دنج و راحت، انعطاف پذیر و جالب ایجاد خواهد کرد. برای ایجاد نور مخفی و سایه روشن، از سبک های مختلف روشنایی در سطوح مختلف اطراف اتاق استفاده کنید.

طراحی روشنایی ساختمان

در روشنایی داخلی همیشه دمای رنگ و ارائه رنگ یک منبع نور را در نظر بگیرید.

درجه حرارت رنگ با کلوین (K) اندازه گیری می شود و نشان می دهد که در برابر چشم از نظر بصری “گرم” یا “سرد” آن به چه اندازه خواهد بود – هر چه نور گرم تر باشد، میزان تابش آن کمتر می شود. حرارت یک شمع در حدود ۱۵۰۰K روشنایی دارد. این در مقایسه با درجه حرارت لامپ ۶۵۰۰K، که یک نور سرد شبیه به نور روز است بسیار کمتر است. به طور کلی در نورپردازی فضاهای مسکونی، از لامپ هایی با میزان حرارت ۲۵۰۰K – 3000K استفاده می شود. جدیدترین فناوری ها شامل LED های کم نور است که در آن دمای هوا کاهش می یابد، زیرا نور لامپ کم می شود. دقیقاً مانند منابع نور رشته ای سنتی.

سیستم روشنایی ساختمان

برای فضاهای دو منظوره، سیستم های مدار و کنترل را به کار بگیرید تا انعطاف پذیری لازم برای کاربرهایتان به وجود بیاید. با قرار دادن هر لایه از نور بر روی مدار روشنایی جداگانه (کلید ها) مناطق مختلف و محیطی ایجاد می شود. برای ایجاد جلوه ای ظریف و شیک، روشنایی را با مبلمان و جزئیات معماری ادغام کنید. با استفاده از این تکنیک های “پنهان”، منابع نوری نامرئی ایجاد می کنند، جایی که احساس می شود سطوح و اشیاء از خود نور ساطع می کنند.

آشپزخانه ها در روشنایی داخلی

چراغ های موجود در کمد ، نورپردازی خوبی را ارائه می دهد که با روشنایی سربار هماهنگ است. همیشه در نظر بگیرید که چگونه و کجا سایه ها قرار می گیرند.

حمام ها در روشنایی داخلی

نورپردازی یکپارچه (در آینه ها و غیره) از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا باعث ایجاد نوری چاپلوسانه بر روی پوست می شود. این مسئله در مورد روشن کردن فضا نیست، بلکه مربوط به روشن کردن صورت است. اطمینان حاصل کنید که نور بین صورت و آینه به طور مساوی قرار بگیرد و از یک نور پراکنده برای جلوه ای چاپلوسانه استفاده کنید.

کمد در روشنایی داخلی

از یک سمت مردم می خواهند ببینند که چه کاری انجام می دهند، و از سمت دیگر شما می توانید با ادغام نور در این مناطق یک تجربه مثبت ایجاد کنید. ردیاب حضور یا میکرو سوئیچ می تواند به طور خودکار این مکان ها را در صورت لزوم روشن و خاموش کند.

دیوارها در روشنایی داخلی

اطمینان حاصل کنید که طراحی روشنایی داخل ساختمان، برای کف روشنایی خوبی دارد. به طور کلی، اگر یک فضا نیاز به نور و روشنایی دارد، سطوح عمودی نور را قرار دهید. نور عمودی خوب، فضا را بسته نشان می دهد. در حالی که نورپردازی افقی، با حداقل روشنایی عمودی نیز فضا را فشرده می کند و احساس صمیمی تر را بوجود می آورد. در ساعات مختلف روز ممکن است موارد مختلفی مورد نیاز باشد.

نقش آینه ها در روشنایی داخلی

در بکار بردن آینه ها (و سایر سطوح خاص) محتاط باشید. در روشنایی داخل ساختمان آنها لزوماً باعث ایجاد یک فضای روشن تر نمی شوند. بلکه آنها فقط آنچه هست را منعکس می کنند. اگر یک آینه روبروی یک پنجره قرار بگیرد، حضورش به فضا احساس روشنایی می دهد. زیرا نوری نرم از طریق پنجره عبور می کند. اگر یک آینه روبروی یک دیوار سیاه قرار داده شود و یک چراغ در بالای آن قرار گیرد، فضا را دو برابر بزرگ اما به همان اندازه تاریک خواهد کرد.

گاهی اوقات یک امولسیون ساده سفید مات می تواند بهترین دوست یک طراح نور باشد زیرا بیشترین درخشندگی را به شما می دهد.

باغ یا بالکن

روشنایی باغ یا بالکن به اندازه روشنایی داخلی اهمیت دارد. چشم اندازی زیبا و آرامش بخش ایجاد می کند و فضا را بزرگتر نشان می دهد.

دقت داشته باشید برای منابع نوری با کیفیت (مانند لامپ های LED) صرفه جویی نکنید. به یاد داشته باشید وقتی صحبت از اصول اولیه طراحی نورپردازی مسکونی است، درمورد کیفیت نور و نحوه ارتباط آن با سطوح مختلف صحبت می شود.

کلام آخر

در مقاله بالا ساختار نوردهی یک ساختمان را بررسی کردیم. همچنین به این نتیجه رسیدیم که میزان نور مهم نیست، بلکه استفاده صحیح از نور است که همراه با مکمل ها و تکنیک های دیگر جذابیت را خلق می کنند. از همین رو در صورت نیاز از این موارد استفاده کنید. شما میتوانید با مشاوره ی رایگان از مشاورین و مهندسین طراحی نور در فروشگاه رعد الکتریک برای منزل خودتون بهترین طراحی نور رو انجام بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.